روزنامه کائنات
7

شهرستان

۱۴۰۱ چهارشنبه ۱۶ آذر - شماره 4266

 مجری طرح‌های اشتغالزایی بنیاد برکت در استان:

 بنیاد برکت در قم برای شش هزار روستایی اشتغالزایی کرده است

 دکترمحسن سلطانی درباره فعالیت‌های بنیاد برکت گفت: بنیاد ابتدا بیشتر در حوزه عمرانی، ساخت مدارس، راهسازی و خانه بهداشت برای مناطق محروم فعالیت داشت و در اشتغالزایی هم بنگاه محور بوده و احیای واحدهای بزرگ مد نظر بود؛ اما از سال ۹۷ به بعد و زمانی که رهبری گفتند دوست دارند یک‌هزار روستا را آباد ببینند محوریت کار به روستاها و کسب و کارهای خرد تغییر پیدا کرد.
 مجری طرح‌های اشتغالزایی بنیاد برکت در استان قم ادامه داد: فعالیت در استان قم از سال ۹۸ آغاز شده و درحال حاضر در مناطق محروم و روستایی سه طرح سحاب، آسمان و آفتاب با کمک پنج تسهیلگر اشتغالزایی درحال انجام است.
 وی عنوان کرد: تسهیلگران وارد روستاها شده، با کمک اهالی کمیته اشتغال را تشکیل می‌دهند و به حل مشکلات بویژه در حوزه اشتغال کمک می‌کنند؛ باتوجه به اینکه خود روستاییان محوریت دارند و فعالیت‌ها با کمک آن‌ها انجام می‌شود روحیه اجتماعی تقویت می‌شود.
 هدف‌گذاری اشتغال‌زایی برای هفت هزار روستایی این مسئول ادامه داد: در کنار اشتغالزایی پایدار، صندوق‌های خرد هم با کمک اهالی ایجاد می‌شود و اگر کسی به تسهیلات نیاز داشت از این صندوق به او کمک می‌شود؛ البته هدف صرفا دادان تسهیلات نیست بلکه هماهنگی و انجام کارهای بزرگ به شکل گروهی هم مد نظر است و تسهیلگر از ابتدای شغل تا شکل‌گیری و پایداری آن همراهی خواهد داشت.
 وی اظهار کرد: ابتدا کمیته اشتغال شهرستان برای سه شهرستان تشکیل می‌شود و با مشورت بخشداران وارد روستاهای هدف می‌شویم و ایجاد ۲ هزار و ۱۰۰ موقعیت شغلی و اشتغالزایی برای بیش از ۷ هزار نفر تا پایان سال هدف‌گذاری شده است و امیدواریم اقدامات انجام شده به مهاجرت معکوس، پایداری اشتغال و کمک به معیشت روستاییان منجر شود.
 سلطانی با بیان اینکه فعالیت بنیاد برکت محدود در کسب و کارهای خرد نیست، گفت: در کنار طرح‌های اشتغالزایی اجتماع محور، طرح‌های اشتغالزایی بنگاه محور را هم داریم که با کمک سایر نهادها ازجمله بهزیستی، جهاد کشاورزی و اداره کار در قالب تبصره ۱۸ به بنگاه‌های بزرگ هم خدمت رسانی می‌شود که تاکنون به توسعه بیش از ۲۰ بنگاه وکارخانه بزرگ کمک کرده‌ایم و امیدواریم با منابعی که در تبصره ۱۸ به ما اختصاص پیدا خواهد کرد این کار تداوم داشته باشد. وی درباره نظارت بر طرح‌های اشتغالزایی عنوان کرد: تسهیلگران تا دو سال شغل‌های ایجاد شده را رصد می‌کنند و در کنار مشاوره‌های تلفنی و مجازی، شش بازدید حضوری در بازه‌های زمانی چهار ماهه و شش ماهه از طرح‌ها انجام می‌شود و طبق روند موجود طرح‌ها پس از شکل‌گیری رها نمی‌شوند.
 مجری طرح‌های اشتغالزایی بنیاد برکت در استان قم با بیان اینکه فروش از جمله دغدغه‌های مشاغل خانگی است، گفت: برای حل این مشکل با همکاری سایر نهادها اقدامات حمایتی صورت می‌گیرد و در سال جاری چهار نمایشگاه برپاشده و به صورت رایگان غرفه‌هایی در اختیار افراد تحت حمایت بنیاد قرار گرفته است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه